Restips: Del 1 - Turkiet, Alanya

Tänkte börja med att tipsa lite om resor, kan vara lite kul för de personer som gillar att resa. Själv älskar jag att resa iväg, både till varma turistorter och till storstäder. I höst kommer jag förmodligen ge mig ut på en liten mini jorden runt resa. Planerna är ganska lösa just nu men det lutar åt USA, Canada, Asien, Australien och Nya Zeeland. I Australien och Nya Zeeland hade jag dessutom eventuellt tänkt att jobba lite. Men mer om det en annan dag.

Det land jag tänkte tipsa om idag är Turkiet. Jag har varit i Alanya i Turkiet 3 gånger och jag verkligen älskar stället!

Maten: Maten i Turkiet är helt fantastisk! Du kan äta det mesta där. Själv älskar jag deras pasta, underbart! Tunnbröden innan maten också är ett måste! Självklart måste du ju även testa på att äta kebab från kebabens hemland, suveränt gott även det!

Resturanger:

Elite:
Denna resturang ligger vid den otroligt populära Kleopatrastranden. Resturangen har ett internationellt kök.
 
Crazy Horse: Namnet kanske inte är det bästa enligt mig.. Här serverar dom god mexikansk mat. Personalen där är otroligt bra, vilket är ett stort plus. Å andra sidan är oftast all personal överallt super trevliga. Speciellt mot oss blonda och blåögda skandinavier ;) Ligger vid hamnen.

Shopping: Shoppingen i Alanya är näst intill obeskrivlig. Otroligt billigt och ofta är det dessutom bra kvalité. Något man får se upp med dock är att vissa kläder kan krympa en hel del när man sedan tvättar det hemma. Undvik då sköljmedel så krymper dom inte lika mycket. Det finns hur mycket affärer som helst i den långa gågatan i centrum. Ett annat tips också när det gäller shopping är att åka till marknader. Där kan du fynda riktigt mycket. Underkläder är nog det enklaste att hitta. Men det finns även en hel del t-shirtar/linnen både till tjejer och killar. Skor är också något ni bör hålla utkik efter!  Glöm dock inte att allt är kopior! Marknaden i konakli är den absolut största och bästa marknaden i Alanya! Du tar det dit med buss som går ca var 3:e min, kostar endast 5-10 kr.

Uteliv: Måste även ge cred till Alanyas otroliga uteliv. Partyt där går inte ens att jämföra med Sveriges. Aldrig några bråk, musiken är bäst och alla är trevliga och glada. Det är mycket enklare att få kontakt med människorna på klubbarna än i Sverige.

Bistro Bellman: Hit går alla skandinavier innan de frar vidare mot de "riktiga klubbarna". Ta en drink eller två och snacka med resten av alla glada semesterfirare från skandinavien. Ligger vid hamnen.

Robin Hood: Robin Hood anser jag är Alanyas bästa nattklubb! Grym musik, klockrent folk och goda drinkar. Bättre kan man inte få. Här har jag spenderat många nätter under mina semestrar.


Hotell: Jag har bara bott på 2 olika hotell i Alanya, ett familje hotell strax utanför Alanya och ett väldigt centralt. Här finns allt för alla. Åker man en barnfamilj finns det helt grymma familjehotell att åka till, där kan ni koppla av och när ni är redo för att åka in till händelsernas centrum så finns det bra bussförbindelser. Jag kan lova er att det är galet skönt att komma tillbaka till det lugna familjehotellet efter ett par timmar centralt. Åker ni flera kompisar så är det ju självklart att man ska bo centralt. Livat och nära till alla uteställen.

Stränder: Det finns egentligen bara 2 stränder i Alanya. Det är den populära Kleopatrastranden som är helt underbara! Sedan finns det en till som jag inte minns namnet på. Men den rekommenderas inte! Stranden är som grus, massa stenar överallt så man nästan får ont i fötterna när man går. Sedan har ju nästan alla hotell som ligger i utkanten av Alanya sina egna underbara stränder.

Nästa gång kommer jag nog skriva om en storstad, London eller Paris, vilket tycker ni?

Puss!




Bilden i min header är plåtad i Alanya!


Kommentarer
Postat av: Linn-Lay

aj då, det var ju inte bra. du får krya på dig :D min helg var helt ok :D

2010-02-16 @ 21:04:54
URL: http://linnlay.blogg.se/
Postat av: sofie

Det här var ju helt perfekt! Ska dit i sommar :D

2010-04-21 @ 15:17:51
URL: http://kallpizza.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0